Symposium - 'Dichterbij dan je denkt’

symposium-afbeelding- Orange the World

Aan alle leden van het Vrouwennetwerk Goirle,

Elf betrokken vrouwen uit Tilburg, Goirle en omgeving (de Ladybugs) organiseren dit symposium, met als doel het creëren van bewustwording en het stimuleren van actie tegen onveilige relaties dichtbij huis. De omgeving doet ertoe.

Dit symposium, genaamd 'Dichterbij dan je denkt’, is bedoeld voor moeders en vaders, opa’s en oma's, buurvrouwen en buurmannen, vrienden en vriendinnen – voor iedereen die meer wil weten over wat te doen bij een vermoeden van een onveilige relatie in zijn of haar omgeving. We bespreken verschillende vormen van "onveilige relaties" en hoe je een helpende hand kunt bieden.

Wij zijn verheugd om jullie te informeren dat het bestuur van het Vrouwennetwerk Goirle heeft besloten dit symposium gratis aan te bieden aan al onze leden. We hopen hiermee nog meer vrouwen te inspireren en samen een waardevolle ervaring te creëren.

Sprekers:

• Janine Jansen, hoogleraar criminologie en rechtsantropologie aan de Open Universiteit
  • Triene-Mie le Compte, schrijver van het boek 'Als liefde overleven wordt' en ervaringsdeskundige

Middagvoorzitter:

• Henrike Brouwer zal de middag voorzitten en het gesprek leiden met een breed pallet aan (ervarings-)deskundigen en het publiek.
Datum Vrijdag 29 november 2024
12:30 uur Inloop
13:30 uur Start programma
15:00 uur Pauze
15:45 uur Vervolg programma
16:45 uur Einde symposium, met gelegenheid om na te praten in de foyer
18:00 uur Einde van het programma
Locatie CC Jan van Besouw
Sprekers Zie a.u.b. tekst
Kosten Gratis voor leden van het Vrouwennetwerk Goirle*
(inclusief koffie, thee en gebakje)
inschrijving is verplicht*
Uiterste
Inschrijfdatum
15 november 2025

Elly van den Tillaart

de contactgegevens vindt u
onderaan deze pagina, u kunt deze
alleen zien als u bent ingelogd

Noot:
*Hoewel de deelname voor leden van het Vrouwennetwerk Goirle gratis is, is inschrijving via onze website verplicht om de organisatie en toegang soepel te laten verlopen.
*Belangstellenden zijn welkom.
Kosten € 5,00 inclusief koffie, thee en gebakje, te voldoen aan de balie van CC Jan van Besouw of vooraf via hun website: janvanbesouw.nl

Achtergrondinformatie:

De campagne 'Orange the world' vindt ieder jaar plaats van 25 november, de Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen, tot 10 december, de Internationale Mensenrechtendag.

In maart en april van 2020 gaven 1,2 miljoen Nederlanders van 16 jaar of ouder (8 procent) aan in de voorgaande 12 maanden slachtoffer te zijn geweest van huiselijk geweld. Bij 820.000 van hen had dit een structureel karakter, zij maakten het (bijna) dagelijks, wekelijks of maandelijks mee.

Van seksueel geweld (binnen of buiten de huiselijke kring) werden 1,6 miljoen 16-plussers slachtoffer. Voor 185.000 van hen was dit structureel.

Bron: Prevalentiemonitor Huiselijk Geweld en Seksueel Geweld CBS